https://www.roetfilter-expert.nl/wat-is-een-roetfilter
     
    Roetfilter-expert; De specialist in roetfilters
       

    Wat is een roetfilter?

    Om schadelijke roetuitstoot (fijnstof) terug te dringen worden sinds 2007 nieuwe dieselauto's af-fabriek voorzien van een roetfilter of Diesel Partikel Filter (DPF).

    Een roetfilter is een filter gemonteerd tussen het uitlaatsysteem van een diesel auto. In de metalen behuizing bevind zich een keramisch element met hierin kleine doorgangen waar de uitlaatgassen door gaan.
    Maar hoe werkt zo'n roetfilter eigenlijk?

    Een roetfilter zorgt ervoor dat de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen gefilterd worden en er zo minder schadelijke stoffen in de uitlaatgassen aanwezig zullen zijn. De in het roetfilter opgeslagen roetdeeltjes worden door middel van regenereren omgezet in as, dit wordt opgeslagen in het roetfilter.

    Regenereren houd in:

    Het roetfilter raakt op een gegeven moment verzadigd van roet en zal gereinigd moeten worden. Dit reinigen noemt met regenereren. Dit regenerenen wordt door het motormanagement systeem (ECU) van de auto zelf geregeld. Het regenerenen houd in dat in het roetfilter een klein beetje diesel wordt geinjecteerd tijdens de uitlaatslag. Hierdoor loopt de uitlaatgastemperatuur op (>6000C) en wordt het aanwezige roet in het roetfilter verbrand. Het roet wordt dan omgezet in as. Het regenereren van het roetfilter kan spontaan of geforceerd gebeuren.

    Als een roetfilter door ophoping van vuil (as) verstopt raakt kunnen de uitlaatgassen door het regeneratie proces niet meer omgezet worden in onschadelijke stoffen. Ook als u met de auto veel korte afstanden aflegt en een roetfilter hierdoor niet goed op temperatuur komt zal deze sneller dicht gaan slippen.

     

    Foutmelding DPF in de auto

    Als het zo ver is gekomen dat er een storing is aan het roetfilter (DPF) zal er een foutmelding op het dashboard getoond worden. De auto gaat meer verbruiken, en in een uiterst geval kan het gebeuren dat de motor in noodloop gaat of zelfs helemaal niet meer wil starten. Als een geforceerde regeneratie niet meer helpt, dan kan het noodzakelijk zijn het roetfilter te vervangen, wat al snel meer dan 1000 euro kost. Het roetfilter kan ook gereinigd worden, dit is aanzienlijk goedkoper. Na reiniging zou het filter weer zo'n 100.000 km mee moeten kunnen.

    Als de oorzaak van het dichtslippen echter niet weggenomen wordt (door bijvoorbeeld slechte verbranding), zal het filter weer snel dichtslippen.

    Met de invoering van de Euro 6c-emissienorm werd per 1 september 2017 dezelfde eis aan benzinemotoren gesteld als aan dieselmotoren. Met andere woorden: een roetfilter is dan ook bij de nieuwste benzinevoertuigen verplicht. Bovendien is het verwijderen of onklaar maken van roetfilters uit dieselauto's vanaf 1 oktober 2017 verboden. Vanaf 20 mei 2018 is de controle op de aanwezigheid van een roetfilter onderdeel van de APK. Dit wordt visueel gecontroleerd. Kan de keurmeester geen roetfilter zien, of stelt hij vast dat de roetfilter zwaar beschadigd is, dan keurt hij de auto af. Dan moet dit, net als bij andere afkeurpunten, hersteld worden. Laat de autobezitter het echter niet herstellen dan verandert de registratie bij de RDW en gaat per 2019 de wegenbelasting aanzienlijk omhoog.

    Wat kunt u bij, bijvoorbeeld, een verstopt roetfilter? Kiest u voor het roetfilter vervangen of voor reinigen Zowel het roetfilter reinigen als het roetfilter vervangen is mogelijk bij Roetfilter-expert.

    Roetfilter-expert, hoe werkt een roetfilter

    Maak direct een afspraak


    • Uw roetfilter weer als nieuw
    • Een milieuvriendelijke methode
    • Demontage van sensoren niet nodig
    • Metingen van tegendruk
    • Flow meting voor én na reiniging
    • Dezelfde dag klaar
    • Binnen 6 maanden weer vol, gratis één maal reinigen.

    Online een afspraak maken

    Of bel ons via 035 - 69 111 46